Co się dzieje jeśli zabraknie płynu chłodzącego?

Co się dzieje jeśli zabraknie płynu chłodzącego?

Wiosna to problemy dla właścicieli samochodów. Pojawiają się nie tylko wśród tych, którzy przez całą zimę trzymali samochód w garażu czy na parkingu, gdzie nieaktywny samochód prezentuje nam niespodzianki w postaci awarii systemów i podzespołów. Jednak także dla tych, którzy podróżują przez cały rok. Niektóre usterki, chwilowo „uśpione”, dają o sobie znać, gdy tylko termometr stopniowo przechodzi w obszar dodatnich temperatur. A jedną z tych niebezpiecznych niespodzianek jest przegrzanie silnika.

Przegrzanie jest w zasadzie możliwe o każdej porze roku – zarówno zimą, jak i latem. Jednak jak pokazuje praktyka, najwięcej takich przypadków występuje wiosną. Wyjaśnienie jest proste. Zimą wszystkie układy pojazdu, w tym układ chłodzenia silnika, pracują w bardzo trudnych warunkach. Duże wahania temperatury – mają negatywny wpływ na wiele jednostek i systemów.

Jak wykryć przegrzanie?

Odpowiedź wydaje się oczywista – spójrz na wskaźnik temperatury płynu chłodzącego. W rzeczywistości wszystko jest znacznie bardziej skomplikowane. Kiedy na jezdni panuje duży ruch, kierowca nie od razu zauważa, że wskazówka przesunęła się daleko w kierunku czerwonej strefy skali. Jest jednak szereg znaków pośrednich, wiedząc, które można złapać moment przegrzania bez patrzenia na urządzenia. Jeśli więc dojdzie do przegrzania z powodu niewielkiej ilości płynu w układzie chłodzenia, to grzałka umieszczona w najwyższym punkcie układu będzie pierwszą, która na to zareaguje – gorący płyn niezamarzający przestanie tam płynąć. To samo stanie się, gdy zagotuje się płyn niezamarzający, ponieważ zaczyna się w najgorętszym miejscu – w głowicy cylindra przy ścianach komory spalania – a uformowane korki parowe blokują przepływ chłodziwa do grzejnika. W rezultacie następuje przerwanie dopływu gorącego powietrza do kabiny pasażerskiej. O tym, że temperatura w układzie osiągnęła wartość krytyczną, świadczą odgłosy jakie wydaję twój samochód. Ponieważ temperatura ścianek komory spalania podczas przegrzania jest znacznie wyższa niż normalnie, z pewnością spowoduje to wystąpienie nieprawidłowego spalania. W efekcie przegrzany silnik po wciśnięciu pedału gazu przypomni Ci o usterce z charakterystycznym dzwoniącym pukaniem. Niestety, znaki te często mogą pozostać niezauważone: przy podwyższonych temperaturach powietrza grzejnik jest wyłączony, a detonacji przy dobrej izolacji akustycznej kabiny po prostu nie słychać. Następnie wraz z dalszym ruchem samochodu z przegrzanym silnikiem moc zacznie spadać i pojawi się stukanie, mocniejsze i bardziej równomierne niż podczas detonacji. Rozszerzalność cieplna tłoków w cylindrze doprowadzi do wzrostu ich nacisku na ścianki i znacznego wzrostu sił tarcia. Jeśli jednak ten znak nie zostanie zauważony przez kierowcę, to podczas dalszej eksploatacji silnik dozna poważnych uszkodzeń i niestety nie da się obejść bez poważnych napraw.

Dlaczego występuje przegrzanie

Niekiedy efektem są zanieczyszczenia. Oprócz ewidentnego zewnętrznego zanieczyszczenia chłodnicy kurzem, puchu topoli, liści, zalicza się również awarie termostatu, czujnika, silnika elektrycznego czy sprzęgła wentylatora. Występuje również wewnętrzne zanieczyszczenie chłodnicy, ale nie z powodu kamienia. Zwykle usterki z tej grupy są łatwe do wykrycia. Brak uszczelnienia komory spalania jest również dość częstą przyczyną przegrzania. Produkty spalania paliwa znajdujące się w cylindrze pod wysokim ciśnieniem przenikają przez nieszczelności do płaszcza chłodzącego i wypierają płyn chłodzący ze ścianek komory spalania. Powstaje „poduszka” gorącego gazu, która dodatkowo ogrzewa ścianę. Oczywiste nieszczelności w układzie chłodzenia występują najczęściej na skutek pęknięć węży, poluzowania się obejm, zużycia uszczelki pompy, nieprawidłowego działania zaworu nagrzewnicy, chłodnicy i innych przyczyn. Wyciek układu chłodzenia w jego górnej części, w tym z powodu awarii zaworu grzybkowego chłodnicy, prowadzi do spadku ciśnienia w układzie do atmosferycznego. Jak wiadomo, im niższe ciśnienie, tym niższa temperatura wrzenia cieczy. Jeśli temperatura robocza w układzie jest bliska 100 stopni C, ciecz może się zagotować.

http://podnosniki-statech.pl/poradnik-kierowcy/afuf/co-zrobic-w-przypadku-przegrzania-silnika.html

Previous Jak się pozbyć niechcianego tatuażu?
Next Jak dbać o opony by mogły bezpiecznie służyć przez wiele sezonów? Sprawdzona wulkanizacja i codzienne nawyki eksploatacyjne

Może to Ci się spodoba

Motoryzacja 0 Comments

Jak pomalować felgi stalowe?

Z pewnością każdy właściciel samochodu lubi naprawdę dobrze wyglądające felgi. To dodatek, który istotnie wpływa na wygląd samochodu. Trzeba pamiętać o tym, że felgi nierzadko wpływają także na właściwości jezdne

Motoryzacja 0 Comments

Jest szansa na ograniczenie korków na A4 między Krakowem a Katowicami

Polska spóźniła się z przejściem na elektroniczny system poboru opłat, który działa już w innych krajach UE – ocenia prof. Wojciech Suchorzewski z Politechniki Warszawskiej. Zgodnie z zapowiedziami rządu powszechny system dla aut osobowych na

Motoryzacja 0 Comments

Regeneracja plastików

Tworzywa sztuczne, prawdopodobnie ze względu na ich względną taniość, a jednocześnie bezpretensjonalność, stały się ostatnio bardzo popularnym materiałem w produkcji samochodów. Jest aktywnie wykorzystywany do tworzenia części wewnętrznych, a także

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź