Uzależnienie od ćwiczeń fizycznych – skąd się bierze i jak z nim walczyć?

Uzależnienie od ćwiczeń fizycznych – skąd się bierze i jak z nim walczyć?

Uzależnić można się niemal od wszystkiego. Często są to uzależnienia behawioralne – czyli związane z określonym zachowaniem. Wśród różnego rodzaju uzależnień behawioralnych dość ważne ostatnio miejsce zajmuje uzależnienie od ćwiczeń fizycznych. W tej chwili dbałość o piękną, wysportowaną sylwetkę jest bardzo modna. Każdy chciałby mieć zresztą wspaniałą figurę, a ruch, wysiłek fizyczny są uznawane – i słusznie – za zdrowe. Ze wszystkim można jednak przesadzić – i coraz częściej uzależnienie od ćwiczeń fizycznych jest diagnozowane u współczesnych ludzi. Z czego to wynika? Czym jest ten rodzaj uzależnienia? Jak z nim walczyć? 

Uzależnienie od ćwiczeń fizycznych – czym jest?

Uzależnienie od ćwiczeń fizycznych najprawdopodobniej zostanie włączone do grupy uzależnień behawioralnych. W tej chwili trwają prace nad poznaniem tej choroby. Ogólnie rzecz biorąc ćwiczenia fizyczne są uznawane za zdrowe. Ruch jest wręcz nieodłącznym składnikiem zdrowia. Jeśli jednak się go nadużywa i pojawiają się takie elementy patologiczne jak objawy odstawienia, tolerancja i negatywne konsekwencje, jest to już choroba. Neuroadaptacja to zmiany neuronalne, związane tak ze zwiększoną tolerancją, jak i z zespołem abstynencyjnym. Przy odstawieniu może się pojawić rozdrażnienie, nerwowość, lęk. Tego rodzaju uzależnienie znane jest jako odmiana bigoreksji, czyli zaburzeń postrzegania własnego ciała. Nie musi to jednak koniecznie mieć związku z uzależnieniem od ćwiczeń fizycznych. Co ciekawe, zjawisko to może być naprawdę bardzo powszechne. Szacuje się, że może dotyczyć od 2 do nawet 20 czy 30% wszystkich osób ćwiczących. Konieczne są jednak dalsze badania na ten temat. Zjawisko to dotyczy często studentów kierunków sportowych, co jest w sumie zrozumiałe. Uzależnienie od ćwiczeń może się też łączyć z zaburzeniami odżywiania.

Uzależnienie od ćwiczeń fizycznych – jakie są jego przyczyny?

Wśród przyczyn uzależnienia od ćwiczeń fizycznych warto wymienić czynniki psychologiczne. Ważna jest jednak także psychofizjologia. Za interesującą uznawana jest również hipoteza beta-endorfinowa. Tak naprawdę jednak czynniki prowadzące do uzależnienia od ćwiczeń fizycznych nie są jeszcze dobrze poznane, jako że samo zjawisko jest stosunkowo nowe. Być może ma to związek z odczuwaniem przyjemności po udanych ćwiczeniach, przy jednocześnie występującej skłonności do zachowań kompulsywnych i podwyższonym progu bólu. Tego rodzaju uzależnienie może się też wiązać z obniżaniem poziomu stresu i niepokoju po zwiększonym wysiłku fizycznym. Ma to związek z podwyższoną po intensywnych ćwiczeniach temperaturą ciała. Im więcej i ciężej się ćwiczy, tym bardziej organizm się do tego przyzwyczaja – i można się uzależnić. Niektórzy badacze skłaniają się do hipotezy katecholaminowej chorób afektywnych. Z pewnością temat wymaga dalszego pogłębienia. W tej chwili nie ma niestety jednej skutecznej terapii, która mogłaby pomóc osobom chorym. Wszystko dlatego, że temat nie jest jeszcze dobrze poznany. Na pewno pomocna okaże się psychoterapia, która pozwoli przywrócić właściwe nastawienie do sportu.

Leczenie w placówce terapeutycznej to jeden ze skutecznych sposób walki z nałogiem. Sprawdź ranking ośrodków terapii uzależnień i wybierz odpowiednią placówkę.

Previous Sposoby na utrwalenie makijażu: jak wykonać makijaż kosmetykami mineralnymi?
Next Najważniejsze wskazówki dotyczące drukowania i oprawy prac dyplomowych

Może to Ci się spodoba

E-sport przyciąga coraz więcej graczy i widzów

Mistrzostwa w grach komputerowych ogląda blisko 256 mln osób na całym świecie. Rynek wart jest obecnie 0,5 mld dol., a w 2019 roku ma sięgnąć 1,1 mld dol. – wynika z szacunków Newzoo.

Frekwencja na meczach Ekstraklasy rośnie o 10 proc. rocznie.

Spotkania polskiej Ekstraklasy przyciągają coraz więcej widzów – wynika z raportu „Piłkarska liga finansowa” Deloitte. Średnia frekwencja na meczu ligowym to 9 tys. kibiców. Większe zainteresowanie przekłada się na wyższe przychody

Regularne ćwiczenia w ciąży zmniejszają ryzyko cukrzycy ciążowej

Zdaniem ekspertów podczas ciąży nie trzeba rezygnować z gimnastyki, a jedynie ją skorygować i dopasować do danego trymestru. Dzięki odpowiednio dobranym ćwiczeniom, na przykład wzmacniającym mięśnie dna miednicy, znacznie poprawia się kondycja organizmu

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź