Zdrowe nawyki w odżywianiu

Zdrowe nawyki w odżywianiu

Jeśli chodzi o jedzenie, mamy silne nawyki. Niektóre są dobre („Zawsze jem śniadanie”), a niektóre nie są tak dobre („Zawsze czyszczę swój talerz”). Chociaż wiele z naszych nawyków żywieniowych zostało utrwalonych w dzieciństwie, nie oznacza to, że jest za późno, aby je zmienić.

Dokonywanie nagłych, radykalnych zmian w nawykach żywieniowych, takich jak jedzenie tylko zupy z kapusty, może prowadzić do krótkotrwałej utraty wagi. Jakkolwiek, takie radykalne zmiany nie są ani zdrowe, ani dobre pomysły i nie będą skuteczne w dłuższej perspektywie czasowej. Trwała poprawa twoich nawyków żywieniowych wymaga przemyślanego podejścia, w którym odbijasz się, zastępujesz i wzmacniasz.

Stwórzcie listę swoich nawyków żywieniowych. Przechowuj dziennik żywieniowy przez kilka dni. Zapisz wszystko, co jesz i porę dnia, w której to jesz. To pomoże ci odkryć swoje nawyki. Na przykład, możesz odkryć, że zawsze szukasz słodkiej przekąski, która przeprowadzi Cię przez popołudniowy kryzys energetyczny.

Podkreśl zwyczaje z listy, które mogą prowadzić do przejadania się. Zwykłe nawyki żywieniowe, które mogą prowadzić do przybierania na wadze to:

  • Jedzenie zbyt szybko
  • Zawsze czyść swoją płytę
  • Jedzenie, gdy nie jesteś głodny
  • Jedzenie w pozycji stojącej (może prowadzić do bezmyślnego lub zbyt szybkiego jedzenia)
  • Zawsze jedząc deser

Pomijanie posiłków (a może tylko śniadanie)

Spójrz na te niezdrowe nawyki żywieniowe, które podkreśliłeś. Upewnij się, że zidentyfikowałeś wszystkie czynniki wyzwalające, które powodują zaangażowanie się w te nawyki. Zidentyfikuj kilka czynników, nad którymi chciałbyś najpierw popracować nad poprawą. Nie zapomnij poklepać się po plecach za rzeczy, które robisz dobrze. Może zazwyczaj jesz owoce na deser, albo pijesz niskotłuszczowe lub beztłuszczowe mleko. To są dobre nawyki! Rozpoznanie swoich sukcesów zachęci Cię do dalszych zmian.

Stwórz listę „wskazówek”, przeglądając swój dziennik żywieniowy, aby dowiedzieć się, kiedy i gdzie jesteś „pobudzony” do jedzenia z powodów innych niż głód. Zwróć uwagę na to, jak zwykle czujesz się w tych czasach. Często „wskazówka” środowiskowa lub szczególny stan emocjonalny jest tym, co zachęca do jedzenia z powodów innych niż głód.

Często są to czynniki wyzwalające jedzenie, kiedy nie jest się głodnym:

  • Otwieranie szafki i oglądanie ulubionych przekąsek.
  • Siedzenie w domu i oglądanie telewizji.
  • Przed lub po stresującym spotkaniu lub sytuacji w pracy.
  • Wracanie do domu po pracy i nie mając pojęcia, co jest na kolację.
  • Ktoś zaproponował ci danie, które zrobił „tylko dla ciebie!”
  • Przechodząc obok cukierka na ladzie.
  • Siedząc w pokoju wypoczynkowym obok automatu.
  • Widząc talerz pączków na porannym spotkaniu pracowników.
  • Codziennie rano przejeżdżając przez swój ulubiony podjazd.
  • Poczucie nudy lub zmęczenia i myślenie o jedzeniu może być dla Ciebie zachętą.

Okrążaj „wskazówki” na swojej liście, z którymi spotykasz się codziennie lub co tydzień. Podczas gdy Święto Dziękczynienia może być powodem do przejadania się, na razie skup się na wskazówkach, z którymi spotykasz się częściej. W końcu chcesz mieć plan na tyle kijów, ile tylko możesz.

Zadaj sobie te pytania dla każdego „kija”, który zakreśliłeś:

Czy jest coś, co mogę zrobić, aby uniknąć tego podpowiedzi lub sytuacji? Ta opcja najlepiej sprawdza się w przypadku kijów, które nie angażują innych. Na przykład, czy mógłbyś wybrać inną drogę do pracy, aby uniknąć zatrzymania się po drodze w restauracji typu fast food? Czy jest inne miejsce w pokoju wypoczynkowym, w którym można usiąść, aby nie być w pobliżu automatu?

W przypadku rzeczy, których nie mogę uniknąć, czy mogę zrobić coś innego, co byłoby zdrowsze? Oczywiście, nie można uniknąć wszystkich sytuacji, które wyzwalają Twoje niezdrowe nawyki żywieniowe, jak np. spotkania pracowników w pracy. W takich sytuacjach należy ocenić swoje możliwości. Czy możesz zasugerować lub przynieść zdrowsze przekąski lub napoje? Czy mógłbyś zaproponować robienie notatek, które odwrócą Twoją uwagę? Czy mógłbyś siedzieć z dala od jedzenia, aby nie było tak łatwo coś złapać? Czy moglibyście zaplanować z wyprzedzeniem i zjeść zdrową przekąskę przed spotkaniem?

https://centrumwitalnosci.pl/

Previous Co to jest uzależnienie od narkotyków? Terapie odwykowe.
Next Dotacje unijne małopolska

Może to Ci się spodoba

Life&Style 0 Comments

Poradnik o wychowywaniu psów

To czego pies będzie się uczył w swojej wczesnej fazie rozwoju będzie miało duże znaczenie dla jego późniejszych zachowań. Na pewno warto będzie mu w tym okresie nieco więcej czasu

Life&Style 0 Comments

Usuwanie zęba zatrzymanego

Mianem zęba zatrzymanego określa się ząb, który wystaje tylko częściowo ponad powierzchnię dziąsła. Zębem zatrzymanym jest także taki, który nie wyrżnął się do końca. Ząb zatrzymany bardzo często powoduje dolegliwości

Life&Style 0 Comments

Racjonalne zakupy bez tajemnic – jedzenie

Nawet najbardziej zagorzały przeciwnik sklepów przynajmniej raz na jakiś czas robi zakupy spożywcze. W tej materii, jak i w każdej innej dziedzinie życia, każdy ma swoją taktykę i sposób. Jednakże,

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź