Jak radzić sobie ze stresem? 4 sprawdzone sposoby!

Jak radzić sobie ze stresem? 4 sprawdzone sposoby!

Stres może być czymś pozytywnym. Stres może być pozytywny w sytuacjach ekstremalnych. Uruchamia adrenalinę i noradrenalinę, a te hormony mobilizują do większej aktywności. Jeśli stres jest stałym towarzyszem, może prowadzić do stresu lub niepokoju. Ten rodzaj stresu może powodować uszkodzenia ciała i psychiki, a także wyzwalać różne przytłaczające emocje, takie jak strach, lęk i smutek. Jak można radzić sobie ze stresem w jego negatywnych formach?

Co to jest stres?

Stres jest fizjologiczną reakcją na każdą sytuację, która zagraża, przytłacza lub wymaga natychmiastowego działania. Organizm nie jest w stanie odróżnić zagrożeń rzeczywistych od wyimaginowanych. Na każdą sytuację organizm reaguje w ten sam sposób – reakcją “walcz/ uciekaj”. Bicie serca przyspiesza, ciśnienie krwi i tętno wzrasta, a oddech staje się szybszy. Organizm reaguje na tlen i zwiększa swoją wydolność. Dzięki temu możliwa jest ucieczka lub walka z niebezpieczeństwem.

Rodzaje i objawy stresu

Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne rozróżnia trzy rodzaje stresu: ostry i przewlekły. Stres ostry jest spowodowany nagłym zagrożeniem, takim jak bodziec psychologiczny, ekonomiczny lub fizyczny. Stres przewlekły jest spowodowany długotrwałą ekspozycją na czynniki stresogenne. Stres przewlekły wiąże się z ciągłym napięciem, wyczerpaniem, zmniejszoną zdolnością do regeneracji sił i zwiększoną podatnością na stresory. Stres traumatyczny jest natomiast reakcją na sytuacje, które stanowią zagrożenie dla życia lub zdrowia.

Stres przewlekły jest stanem, który najczęściej wpływa na codzienne życie.

  • Zmęczenie i trudności z zasypianiem
  • Szybkie bicie serca i wysokie ciśnienie krwi
  • Uporczywe myśli
  • Problemy z koncentracją
  • Bóle głowy, mdłości, skurcze, bóle mięśni,
  • Wycofanie społeczne, drażliwość
  • Uczucia smutku, frustracji i złości.
  • Choroby serca, obniżenie odporności i wypadanie włosów, bóle w klatce piersiowej.

Sprawdź 10 szkodliwych skutków stresu dla organizmu – https://pieknazawsze.pl/zdrowy-styl-zycia/okrr/10-szkodliwych-skutkow-stresu-dla-organizmu.html

Jak radzić sobie ze stresem?

1. Jedz zdrową dietę

Ogranicz lub unikaj pokarmów, które mogą zwiększać poziom stresu. Kofeina, nikotyna i inne środki pobudzające mogą raczej zwiększać stres niż go zmniejszać. Chociaż alkohol może być stymulantem w małych ilościach, nie jest to dobry sposób na walkę ze stresem. Woda lub herbaty ziołowe są lepsze niż napoje zawierające alkohol lub kofeinę. Problemem są również rafinowane cukry. Można je znaleźć w wielu produktach, które wydają się suche, takich jak chleb, pikantne potrawy i sosy sałatkowe. Cukier może powodować spadek energii i zmęczenie, co może zwiększać odczuwanie stresu.

2. Aktywność fizyczna jest ważna

Włącz regularne ćwiczenia fizyczne do swojego codziennego życia. Według American Organization for Anxiety and Depression, regularne ćwiczenia aerobowe mogą zmniejszyć napięcie, podnieść i ustabilizować nastrój, poprawić jakość snu i zwiększyć poczucie własnej wartości. Ćwiczenie przez pięć minut dziennie może zmniejszyć niepokój i zwalczyć stres. Wysiłek fizyczny może również obniżyć poziom hormonów stresu i zwiększyć tolerancję na stresujące bodźce.

3. Dbaj o higienę snu

Hannah Lund i współpracownicy przeprowadzili badania nad związkiem między jakością snu a stresem. Odkryli, że jakość snu jest kluczowym czynnikiem wpływającym na reakcje stresowe. Nadnercza wydzielają kortyzol w sposób podobny do tego, kiedy pojawiają się stresujące bodźce. Możesz doświadczać zakłóceń snu lub trudności z zasypianiem, dlatego postaraj się zrelaksować na kilka godzin przed pójściem do łóżka. Możesz wziąć relaksującą kąpiel lub przeczytać książkę o niskiej zawartości stresu. Unikaj ekranu telefonu, komputera lub telewizora. Pomoże to Twojemu mózgowi wyłączyć tryb alarmowy i uspokoić się, co zaowocuje lepszą jakością snu. Powinieneś starać się chodzić spać mniej więcej o tej samej porze każdej nocy.

4. Prowadź dziennik i rozmawiaj z bliskimi

Stres może negatywnie wpłynąć na Twoją ocenę sytuacji i sprawić, że wydarzenia wydają się bardziej przerażające niż są w rzeczywistości. Rozmowa z kimś, kogo kochasz, może pomóc Ci znaleźć rozwiązanie i uwolnić napięcie z ciała.

Dziennik to świetny sposób na śledzenie swoich uczuć, myśli i emocji. Możesz również zapisywać swoje myśli, uczucia i emocje, a następnie opisywać stresujące wydarzenia. Obok każdego z nich zapisz radę, która pomoże Ci uniknąć przytłoczenia podobnymi wydarzeniami. Pomoże ci to określić, co cię najbardziej stresuje i jak radzić sobie ze stresującymi sytuacjami. Medytacja, pisemne oświadczenia i ćwiczenia mogą zmniejszyć stres i zwiększyć szczęście.

Previous Badania i suplementacja dla diet wegańskich
Next Szkoła FunSurf - lekcje na wingfoilu nigdy nie były prostsze!

Może to Ci się spodoba

Angelika Fajcht: Dobry styl to dar

Modelka rzadko korzysta z pomocy stylisty. Woli się ubierać sama, a najchętniej wkłada kreacje nie tylko efektowne, lecz także wygodne. Zdaniem Angeliki Fajcht dobry stylista jest w stanie pomóc każdemu. Aby dobrze się

Macademian Girl: Kolor nas wyróżnia

Kiedy mamy gorszy dzień, załóżmy na siebie coś kolorowego, a dzięki temu poprawimy sobie nastrój i zmienimy sposób postrzegania siebie przez otoczenie – radzi Macademian Girl. Blogerka zachęca do tego, by przełamywać

Modne kurtki, czyli jakie?

Kiedy kończy się lato i nadchodzą jesienne wieczory, stajemy przed dylematem, co na siebie włożyć. Na początku jesieni, gdy aura zaskakuje pierwszymi chłodami, przyda się lekka kurtka lub stylowy żakiet.

Na czym polegają tłumaczenia ekspresowe?

Klienci nie tylko coraz częściej decydują się na korzystanie z profesjonalnych przekładów, ale i stawiają na tłumaczenia ekspresowe. Takie podejście nie jest wcale przesadnie zaskakujące, jeśli weźmiemy pod uwagę choćby

Kolorowa suknia ślubna – 6 powodów, by się na nią zdecydować

Niedługo wychodzisz za mąż i szukasz dla siebie tej jednej, jedynej wymarzonej sukni ślubnej? Świetnie trafiłaś! Dzisiaj z pewnością przekonamy Cię do tego, abyś wystąpiła na najważniejszej w Twoim życiu

Racjonalne zakupy bez tajemnic – jedzenie

Nawet najbardziej zagorzały przeciwnik sklepów przynajmniej raz na jakiś czas robi zakupy spożywcze. W tej materii, jak i w każdej innej dziedzinie życia, każdy ma swoją taktykę i sposób. Jednakże,

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź