Jak poradzić sobie z zardzewiałymi nakrętkami lub śrubami?

Jak poradzić sobie z zardzewiałymi nakrętkami lub śrubami?

Gdy musimy usunąć zardzewiałe nakrętki i śruby z naszych pojazdów, najlepiej zacząć od najprostszych i najmniej inwazyjnych metod. Jeśli te nie przyniosą rezultatu, warto poszukać bardziej drastycznych rozwiązań. Jak skutecznie usunąć zardzewiałe śruby i nakrętki?

Pierwsze podejście

W pierwszej kolejności musimy zastosować środki do odpornych śrub lub nakrętek, które ułatwiają odkręcanie. Należą do nich wszelkie płyny, smary, które mają właściwości penetrujące i/lub odrdzewiające. Do takich środków zaliczamy WD-40, aerozole różnych firm, czy zwykłą naftę. Czasami efekt można osiągnąć szybko, innym razem potrzebna będzie dłuższa kąpiel z użyciem środków penetrujących.

Zardzewiałe nakrętki można próbować odkręcić za pomocą klucza płaskiego lub okrągłego. Należy przy tym uważać, aby naciskać w kierunku odkręcania. Inną opcją jest podgrzanie klucza do temperatury 370 stopni i odkręcenie go. Nakrętka może być podgrzewana sama, bez trzpienia śruby.

Uwaga: Czasami do odkręcenia zardzewiałych nakrętek lub śrub wystarczy zwykła sól. Wystarczy posypać nią zardzewiałe elementy lub przykryć gazą, watą, która nasiąknie płynem, aby nie spływał z pionowych powierzchni.

Uderzająca rdza w dużej ilości

Jeśli gwinty są ze sobą skorodowane, można je rozdzielić uderzając w nie młotkiem, np. Należy przy tym uważać, aby nie uszkodzić młotkiem łba śruby, nakrętki lub zwojów gwintu. Ten rodzaj mechanicznego naprężenia obwodowego można również wywołać uderzając młotkiem w ramię klucza (np. klucz oczkowy przykłada się do łba śruby lub nakrętki). Można również użyć ręcznego lub pneumatycznego wkrętaka udarowego do uderzania w nakrętkę lub łeb śruby. Po uderzeniu wykonywany jest drugi ruch obrotowy.

Oddziaływania termiczne

Jeśli żadna z powyższych metod nie działa, można podgrzać śrubę lub nakrętkę do czerwoności (tj. do temperatury 700-800 stopni C. Wyższe temperatury mogą spowodować stopienie śruby lub nakrętki. Wyższe temperatury mogłyby spowodować stopienie metalu i spowodować trwałe odkształcenie. Najczęściej w warsztatach mechanicznych podgrzewanie odbywa się przy użyciu propanu-butanu lub acetylenu tlenowego.

Sprawdź również: Śrubokręty rodzaje

Radykalne metody na śruby

Najtrudniejszą sytuacją jest zerwanie się śruby i jej utknięcie w podłożu. Możemy przeciąć śrubę, jeśli choć część wystaje (np. użyj piły do metalu, aby ją przeciąć. Następnie użyj płaskiego śrubokręta, aby ją wyjąć.

Inną opcją jest przymocowanie nakrętki do kikuta śruby. Śruba będzie się nagrzewać podczas spawania, a nakrętka ułatwi jej odkręcenie. Jest to często najlepszy sposób na przeniesienie śruby oporowej.

Rozwiercanie jest kolejnym krokiem, zwłaszcza jeśli śruba jest osadzona głęboko w ziemi. Używamy wierteł o coraz większej średnicy, aby usunąć śrubę bez uszkadzania gwintów podłoża. Po rozwierceniu, pozostałe fragmenty śruby usuwamy z otworu za pomocą cienkiego śrubokręta.

Jeżeli średnica zewnętrzna śruby jest większa niż 5-6 mm, możemy wykonać tylko częściowe rozwiercenie. Aby usunąć pozostałą śrubę, używamy śrubokręta. Narzędzie do odkręcania składa się ze stalowego stożkowego trzpienia o różnych średnicach i lewym gwincie. Wkręcenie ściągacza w otwór śruby spowoduje wgryzienie się go w materiał, a następnie odkręcenie.

Co zrobić z zardzewiałymi nakrętkami?

Po tym jak wszystkie inne metody zawiodły w usuwaniu zardzewiałych nakrętek, możemy przyciąć boki nakrętek tak blisko zwojów gwintu śruby, jak to tylko możliwe. W tym procesie śruba nie ulega uszkodzeniu. Pozostałą nakrętkę można usunąć za pomocą dłuta lub młotka do cięcia metalu.

Inną metodą jest przyłożenie dużego, płaskiego młotka do śruby i uderzanie w przeciwległą stronę mniejszym młotkiem. Może to spowodować przesunięcie nakrętki i pozwolić rdzy na wypłynięcie pęcherzyków powietrza. Może to również ułatwić odkręcanie.

W ostateczności możemy też zniszczyć oporną nakrętkę. Wiercimy na niej dwa otwory, jeden obok śruby. Są one naprzeciwko siebie. Jeden z otworów posłuży nam do przewiercenia lub podcięcia nakrętki. Drugi otwór należy wykonać poprzez wywiercenie drugiego otworu.

Aby zapobiec rdzewieniu nakrętek i śrub

Aby zapobiec rdzewieniu nakrętek i śrub, należy użyć odpowiedniego smaru. Bardzo pomocne jest okresowe rozpylanie smaru i produktów antykorozyjnych.

Śrub i nakrętek nie należy dociskać mocniej, niż zaleca to producent. Nie warto również używać siły do dokręcania nakrętek i śrub, gdy czują one silny opór materiału. Może to spowodować nieodwracalne odkształcenia.

Previous Medycyna estetyczna: Ratunek czy kaprys
Next Czy wybrać plecak czy tornister? Co wybrać do pierwszej klasy?

Może to Ci się spodoba

Rośnie zainteresowanie zabytkowymi samochodami

Przybywa pasjonatów klasycznej motoryzacji. Liczba aut zabytkowych wzrosła w ciągu roku nawet o 25 proc. do 55 tys. egzemplarzy. W najbliższych latach eksperci spodziewają się dynamicznego wzrostu. Zakup samochodu to nie tylko realizacja

Ile kosztuje prawo jazdy w Krakowie?

Gdzie najlepiej zdawać egzamin na prawo jazdy w Krakowie? Jeżeli planujesz zdobyć dokument prawa jazdy to na pewno zastanawiasz się ile to będzie kosztować. Ile kosztują testy na prawo jazdy

Elektroniczny pobór opłat rozwiązałby problem zatorów przed autostradowymi bramkami

Od 20 lipca za przejazd autostradą A4 między Krakowem a Katowicami kierowcy nie będą musieli płacić na bramkach. Dzięki urządzeniu A4Go będą mogli uiścić opłatę elektronicznie. To dobra inicjatywa, ale nowy

Samochód z wypożyczalni

Na naszym rynku mamy rzeczywiście wiele wypożyczalni samochodów. Oferty jak się okazuje są różne i nie ma sensu decydować się na pierwszą lepszą jaką będziemy mogli zobaczyć. Czym kierować się

Młodzi kierowcy spowodowali w ubiegłym roku ponad 5,5 tys. wypadków

Młodzi kierowcy mają często zbyt duże zaufanie do swoich umiejętności, a z drugiej strony nie potrafią zapanować nad pojazdem. Za ponad 20 proc. wypadków, do których dochodzi z winy kierowców, odpowiadają młode osoby.

Jest szansa na ograniczenie korków na A4 między Krakowem a Katowicami

Polska spóźniła się z przejściem na elektroniczny system poboru opłat, który działa już w innych krajach UE – ocenia prof. Wojciech Suchorzewski z Politechniki Warszawskiej. Zgodnie z zapowiedziami rządu powszechny system dla aut osobowych na

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź